آمیزه بازاریابی 4V

آمیخته ی بر اساس ارزش 4V Mix )   4V = 4 Value )

آمیخته بازاریابی ( آمیزه بازاریابی ) Marketing Mix یکی از مشهورترین واژه‌های بازاریابی است. آمیخته بخش تاکتیکی یا عملیاتی یک برنامه بازاریابی است. آمیخته بازاریابی نیزبه صورت  4P و 7P نشان داده میشود. 4P قیمت، مکان، محصول و ارتقاء هستند. مجموعه بازاریابی خدمات همچنین 7P نامیده می شود و شامل فرآیند، افراد و شواهد فیزیکی است.

آمیخته بازاریابی مفهومی ساده است. شاید بتوان آن را با ترکیب عناصر خمیر کیک مقایسه نمود. تمام کیک‌ها حاوی تخم مرغ، شیر، آرد و شکر هستند. با این حال، شما می‌توانید با تغییر مقادیر عناصر ترکیب موجود در آن، کیک نهایی را تغییر دهید. مثلا برای شیرین‌تر شدن کیک ، باید میزان شکر آن را افزایش داد. آمیخته بازاریابی همان ترکیب عناصر بازاریابی است. پیشنهاد شما به شما را می‌توان با تغییر عناصر این ترکیب ، تغییر داد. بنابراین برای یک برند عالی، تمرکز  خود را بر ارتقاء کیک قرار داده ( عناصر انگیزاننده ) و سعی بر کاهش وزن کیک خواهد داشت ( افزایش ارزش درک شده ).

اما جدیدترین نسل بازاریابی بر اساس ارزش Value تعریف می‌گردد که به آن ” آمیخته بازاریابی بر اساس ارزش” یا ” آمیخته بازاریابی 4V ” می‌گوید. آمیخته بازاریابی 4V بیان می‌نماید اگر “ارزش” در یک سازمان تغییر نمود ، همه چیز باید تغییر نماید و در واقع آن ارزش دادن به محصول در دید مشتری است.

آمیخته بازاریابی بر اساس تجربه ۴E Marketing Mix ) 4E = ۴ Experience ) آمیخته بازاریابی 4V

مار کتینگ میکس 4V

  •  ساختار ارزش Value Structure

در آمیخته بازاریابی سنتی ما در خصوص محصول بحث مینماییم. اما در آمیخته بازاریابی 4V به جای کالا ، تجربه به می‌رود . این ساختار برای هر مشتری می‌تواند کاملا متفاوت باشد این نسل بر اساس تولید سلیقه گرا , کاستومریزیشن, Customerization Mass یا شخصی سازی انبوه کار مینماید.

در آمیخته بازاریابی سنتی ما در خصوص قیمت بحث مینماییم اما در آمیخته بازاریابی 4V ، دیگر قیمت مهم نیست و ارزش جای قیمت را می‌گیرد. زیرا سازمان باید بر ارزش پیشنهادی محصول خود به مشتری تمرکز نماید . پس هدف  ارزش دادن و عزیز نمودن محصول است . در این حالت مشتری سریعتر به مرحله تصمیم گیری میرسد.

  •  شبکه ارزش Value Network

اگر کالا ارزشمند باشد، کالا به خودی خود راهش را در بازار پیدا نموده و مشتری پیدا می‌نماید و مشتری حاضر است برای بدست آوردن آن کالا تلاش نماید.

  • اشاعه ارزش Value Dissemination

در این گزینه تمام تلاش سازمان بر اشاعه‌ ارزش است. هدف آن است که استفاده از محصول به یک فرهنگ تبدیل گردد. مانند استفاده از کمربند ایمنی به عنوان نشانه یک راننده قانون مدار.

مطلب مرتبط   :

تیم مشاوران یت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *